onsdag 11 november 2009

Kläckebergabron

Borta i horisonten norr om Bro 500 finns Kläckebergabron som även går till Skogstorp motorbana.Den byggdes av ett skånegäng som var mera rutinerade brobyggare än vårat gäng.Ibland fick vi åka bort till dom och rådfråga om armering o.d.Men en gång blev det vi som räddade dom.När dom gjöt brobanan hade dom börjat festa lite för tidigt,det var tydligen sed att vid gjutningen skulle det tas gjutsupar innan,något som vi lugna kalmarlänsbor inte nyttjade.Framåt eftermiddagen kom vägmästaren i fullt drag med Merscan och stannade och skrek: släng vad ni har för händer, åk till skånebron och slutför gjutningen! Vi åkte snabbt dit och fick se lagbasen Gustav stå till knäna i betongen,han hade gjutit in sej själv i brobanan ,och var för full för att ta sej bort!! Plankor lades ut för att rädda honom,vi gick ut och försökte dra upp honom,men han satt fast,stövlarna hade fastnat i bottenarmeringen,men till slut lossnade stövlarna från fötterna och vi bar bort honom,och lade honom på en fyrhjulavagn,där han fick sova ruset av sej.Stövlarna blev ingjutna och finns som ett minne i betongen i brovalvet! Vi slutförde gjutningen och bron blev klar och slodad"grovstruken" innan kvällen.Dagen efter åkte vi till skånegänget och kollade in läget,dom var bakfulla men tackade oss för att vi ställde upp som dom sa "i en krissituation".Dom sov halva fredagen,åkte sedan hem över helgen till skåne ,vi vattnade sedan över helgen och allt blev bra.Skånegänget var i fortsättningen alltid hjälpsamma mot oss unden dom fortsatta brojobben,och glömde aldrig vad ordet "jobbarkompisar"innebär!!! OBS. Skänk en tanke åt stövlarna när ni passerar Kläckebergabron!

4 kommentarer:

  1. Hahahaha!!!!! Det var den roligaste blogg jag har läst på länge.
    Vilken inlevelse
    Tack för dagens skönaste skratt
    Det kommer jag att leva länge på och skulle jag åka över bron då skall jag tänka på stövlarna
    Du är mig en härlig prick...
    Bamsekramizzz på dig / Lotta

    SvaraRadera
  2. Filmtips till en brobyggare: Bron till Terabitia (2007 barnfilm), Broarna i Madison County (1995 Clint Eastwood), Dimmornas bro (1940 Vivien Leigh), Bron över floden Kwai (1957 Alec Guinnes) samt En bro för mycket (1977 Sean Connery).

    SvaraRadera
  3. Ha ha. Galet, han kunde ju ha blivit där! Ska jag tänka på. Passerar bron åtminstone någon gång varje vecka. Kul minne!

    SvaraRadera
  4. Tackar för att ni läst och haft nöje om mina brominnen,jag har många fler,i morgon kommer nästa minne, men en brovecka får räcka för denna gång,för ni orkar väl inte mera!!

    SvaraRadera