torsdag 12 november 2009

Gröndalsbron




I slutet av år 2000 invigdes Gröndalsbron i Oskarshamn även kallad"Torstens bro" .Före detta kommunalrådet Torsten Karlsson vurmade för denna bro i många år.Det blev överklagande och mycket för och emot.Det var på den tiden Oskarshamn var en rik kommun,men bygget startades i början av år 2000 och byggdes av "min" firma NCC.Bron blev efter hand mýcket populär och idag vill nog ingen vara utan denna bro över järnvägsspåren till Gotlandspåfarten och industriområdet vid varvet Hotell Corallen och småbåtshamnen!Jag var där endast en liten del i slutet vid arbetet med kantbalkar och räcken! Har i många år skött och bossat för Kamratföreningen på NCC,och vi skulle ha en höstfest strax innan invigningen av bron.Fixade tillsammans med Claes Johansson så att tröjor trycktes upp med texten Gröndalsbroloppet och längden i millimeter=73000 .Vi lånade bron en dag innan invigningen,för lite trevligheter med start vid norra sidan och promenad över bron och "vätskekontroll" på halva sträckan och efter målgång,tröja i pris och diplom,sen bar det av till Hotell Post för kvällsbuffe och samkväm.Deltagarna promenerade genom stadsparken och vid grunden till gamla"Alphyddan" ,en sommarresturang som brann ner för många år sedan,hade vi också en "vätskekontroll" ,förmodligen det sista barhänget där i modern tid.Givetvis ringde jag polisen och varskodde att det serverades starka drycker åter på Alphyddan,men fick svaret att om förtäringen skedde inom den gamla grunden var det okey!En trevlig och populär avslutning på Gröndalsbroloppet alltså!


2 kommentarer:

  1. Hej din going
    Jag hade missat denna
    Vilken tur att du kollade in till mig
    Ja, jag hade säkert sett den imorgon men nu fick jag min lilla mysstund här hos dig
    Jag älskar dina bloggar.

    Kan du skriva och berätta var Kläckebergabron ligger.Vi letade som galningar igår och det konstiga är att inte gubben visste var den låg för han har varit resemontör i hela sitt liv och det är inte många ställen som han inte vet var de ligger men denna hade han missat.
    Kramizzz på dig och ha en fin fredag

    SvaraRadera
  2. Kläckebergabron ligger strax norr om Kalmar,mellan Kalmar och Lindsdal,på motorvägen.Har också ett roligt minne från Lindsdalsbron,varför det är långa repor under bron, men det får jag ta vid ett annat tillfälle!!!

    SvaraRadera