tisdag 10 november 2009

Bron över Årån

1974 blev vi skickade till Bor utaför Värnamo för att bredda och förstärka en bro.Det var i smällkalla vintern och vi fick ta till alla knåp och knep för att hålla värmen,och för att utföra jobbet.Vi byggde provisoriskt tak och kasuner (tält) för att gjutningen inte skulle frysa
Armeraren till vänster har jag glömt namnet på men kallades för "väldsmästarn" för han kunde allt i armeringsväg!Mannen i mitten var en nyexaminerad verkmästare som hade ett av sina första jobb.Till höger Inge Svensson som jag jobbade kompis med och bodde i husvagn med vid arbetsplatsen.Under arbetets gång råkade jag ut för en olycka,jag halkade på åbotten när jag skulle flytta en bergborrmaskin,och krossade två ben i handen.Jag blev gipsad på Värnamo lasarett och återkom ej mera till bron,blev ersatt av en annan snickare och de såg till att bron blev färdig!

3 kommentarer:

  1. Gokväll i stugan
    Vilken tur att det gick som det gick.Det kunde ha gått riktigt illa
    Hoppas att du inte fick men av att du bröt dem.
    Vi har en dotter En så kallad sladd som ramlade och bröt lillfingen och den intill.Hon har fått men av sitt fall och vet du vad hon är arbetsterapeut hahahaha
    Ha en fortsatt fin vecka
    Kramizzz Hälsa din andra hälft.

    SvaraRadera
  2. Tack Lotta för omtanken!Jag har inga större men av skadan,men saknar en knoge på vänsterhanden,och vad gör det?

    SvaraRadera
  3. När jag kör förbi Värnamo nästa gång ska jag köra ner till Bor och fota bron och minnas gamla tider!

    SvaraRadera