tisdag 6 oktober 2009

Bilar jag haft

När jag satte in bilden på Volvon tänkte jag tillbaka på bilar jag haft.Min första bil var en SAAB 96 tvåtakt 62-års modell,som jag köpte när jag muckat från lumpen.Den köpte jag på Smålands Motorcentrum vid Dammgatan i Oskarshamn av Rolf"minus"Karlsson pris 3.200 Året var 1966.Enligt Rolf var det en av de första bilarna han sålde
Nästa bil var en SAAB 96 igen årsmodell 65.Det var en av dom sista modellerna med tvåtakt,för motorutrymmet var avsett för den kommande V4-motorn,så den stackars tvåtaktsmotorn knappt syndes under huven,så den var mycket lättmekad(stiftbyte tre st.3min.)
När jag senare åkte ut på jobb längre bort blev det en Mercedes 190 diesel, årsmodell 1963,världens slöaste bil men billig i drift att köra.Köpte diesel på jobbet ( 195 litersfat 30 kr) körde till jobb i Jönköping Västervik Kalmar Ölandsbroarna m.m. billigt och rymligt.Men det var ett stort problem,kallstarter,med kallare än -5 grader var den omöjlig att starta utan motorvärmare,så när vi fick ny lägenhet i Kristineberg 1970 blev det ohållbart det blev bilbyte igen.Återkommer med detta


1 kommentar:

  1. En sådan 65:a hade jag också. Intygar om servicelämpligheten i motorutrymmet. Å andra sidan var tvåtaktaren ganska okompliserad och gick bra bara det inte skvätte in vatten på tändsystemet!

    SvaraRadera