onsdag 7 november 2012

Recycling

Om man har en bilverkstad och behöver tak över huvudet,varför inte använda det som inte går att använda mera på en bil,såsom bottenplatta chassi och dörrar,då bygger man en verkstad!Liberianerna är värlsmästare på att laga sina gamla bilar,med list och energi får dom sina gamla taxibilar att funka någorlunda!Det finns ingen bilprovning,för då skulle det inte finnas några bilar för vanliga människor.Men jag måste säga att jag aldrig blivit stående med någon taxi ,utan på något sätt kommit fram till mitt mål under de tio gånger jag besökt landet.Men det var nära för två år sedan när jag skulle hem,hade beställt en bil till 11 och skulle vara vid flygplatsen vid 17,det började med att oljan var slut i motorn så jag köpte en liter och fyllde på, för föraren hade inga pengar.Fyllde också på en gallon bensin, för det var hål i tanken sa han så han skulle fylla på mera under resan.Glad att det var dags att ge sej av,men då var batteriet slut,så det var bara att gå ut och putta igång "limosinen" för att åka de sju milen till flygplatsen.Efter ett par tre mil var det dags att tanka igen,en gallon och putta igen.Sen rullade det igen tills ett konstigt ljud hördes,punka förståss.Chauffören hade en kompis som hade en däckverkstad under bar himmel som hjälpte till att byta däck,problemet var att väven i däcket var utnött,slicks gäller här.Resan fortsatte mot flygplatsen,då motorn började hacka,tänkte nu är det färdigt men hoppet är de sista som överger mej så jag sa till chauffören att motorn är nog för varm så vi tar en paus vid ett enkelt vägfik, och efter en timmes paus fortsatte vi och kom fram i tid.   Varför stressa upp sej i onödan!!!!!

4 kommentarer:

  1. - Halloj på Skärgårdsgatan.
    Jag får "stresskramp" bara av att läsa din roliga historia. Själv hade jag aldrig överlevt den resan.....:o)
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man varit i Liberia och lärt sej att det mesta ordnar sej,måste man tro på det!!

      Radera
  2. Det där är nåt för gnälliga svenskar som tycker att det är värre än krigsutbrott om tåget är 10 min försenat.

    SvaraRadera
  3. Håller med,ibland får man ta det som det blir!!

    SvaraRadera