lördag 13 februari 2010

OS i Emmenäs


På 50-talet arrangerade vi egna OS-mästerskap bland kamrater i min barndom.Grenarna var skidåkning och skridsko.Medaljerna gjordes av styv papp,guld silver och brons.Skidtävlingarna avgjordes på gärdena bakom fd.missionshuset i Emmenäs,och skridskoovalen var lagd på Emån.Dom stora idolerna var Sixten Jernberg Mora-Nisse Karlsson och Sigge Eriksson.Bilden, mina Mora-Nisseskidor från den tiden mycket väl använda, av god björkkvalite,som jag fick i julklapp sedan jag brutit en av mina gamla skidor i Casselbergsbacken under störtloppsträning!

4 kommentarer:

  1. Kommer ej ihåg dessa vinter-OS, men det är inte omöjligt att jag deltog. Kommer däremot ihåg sommar-OS med grenarna höjd-, stav- och längdhopp samt "maraton" där vi vände vid infarten till Röklösa. Höjd- och stavhoppsställningen där man kunde hoppa upp till 1,27 m, sedan blev nästa höjd 1,50 m p g a ställningens konstruktion. Vi fick aldrig chansen på t ex 1,45 m.

    SvaraRadera
  2. Göran N,du var säkert med på dessa vinterspel,sommarspelen minns jag väl,också!Sommarspelen avgjordes på ängen bakom Essomacken bland uppställda nya IFA-bilar tillhörande Ceder Anderssons bilfirma,men vi fick rum ändå!

    SvaraRadera
  3. Perfekt,ligger i soffan med fjärrkontrollen i handen!

    SvaraRadera