onsdag 28 januari 2009

Stavhoppsminnen







Satt och tittade i min klippbok om mina friidrottsresultat från 1961-67.Tänkte jag skulle hitta A-pettersson i nån kastgren men icke!Jag deltog i alla seriematcher de åren,samt smålandslaget och lite andra tävlingar.Idel kända namn i resultaten!Tidningsurklippet är från min första seriematch mot Oskarshamn,jag var 14år och blev plåtad av Elis Pettersson.De andra korten är tagna av Målillas cyklande fantomfotograf Torsten "amerikanan".Hans framkallningsmetoder sägs vara mycket orginella ,sant eller osant, men Emåns vatten,var inblandat???

7 kommentarer:

  1. Nu förstår jag varifrån Sergel Bubka fått sin stil. Om jag minns rätt hoppade Sergel någon centimeter högre än stilbildaren, men jag kanske fått detta om bakfoten!

    SvaraRadera
  2. Skillnaden på hoppet var inte i luften utan landningen.Bubka landade i en skön hög madrass, medans jag landade i längdhoppsgropen med en hög träsarg runt om för att inte sanden skulle sprätta ut på gräset.Du som umgåtts med mej förstår väl nu, varför jag är som jag är,efter dessa omilda landningar.Vi fick inte heller gräva upp lite höjd,för efter oss kom länghoppet och då skulle det vara slätt!

    SvaraRadera
  3. Nej jag kom aldrig till A-laget i fri idrott men en gång var det nära. Gunte ringde och behövde en släggkastare. Eftersom det var en ny gren så hade han ingen. Han tillverkade en "slägga" av en kula som han dragit en stålwire igenom, sen hade han mig att snurra runt med den livsfarliga järnklumpen på bandybanan (nuvarande Venhagsvallen). Jag var glad som kom undan med livet i behåll. Nå'n släggkastare blev jag icke!!

    SvaraRadera
  4. Jag vet vad du pratar om! Vi vann serien och gick upp i högsta smålandsserien,i den tävlade man i grenar vi aldrig tränat på,men Gunnar var entusiastik,vi skulle upp.Jag fick springa 400m häck,jag som då knappt orkade 400m slätt
    på den tiden.Första tävlingen var mot Vimmerby och Västervik .V-by ställde upp med Sture Fröberg som hösten innan varit med i Finnkampen
    Målilla och V-vik hade löpare i min klass.Starten gick Fröberg såg jag inte mera förrän i sista kurvan,då han slagit i en häck,ramlat slagit huvet i marken rest sej,vimsig och yr sprang åt fel håll så jag mötte honom i kurvan! han vände sedan men hann aldrig ifatt mej och blev tvåa.I tidningen dagen efter stod inget om insidenten,och jag hade vunnit mitt första och enda 400m häcklopp
    och slagit landslagsmannen Sture Fröberg

    SvaraRadera
  5. Det var tider det.Du kunde ju blivit något stort inom friidrotten.

    SvaraRadera
  6. Instämmer Sven-Eric, men i stället blev han en korppingisspelare i Oskarshamn :)
    Vem är egentligen Målilla mest framgångsrike fri idrottare? Har jag rätt om det står mellan Rolf Tillberg som ju tyvärr inte finns bland oss längre och Anders Roselius?

    SvaraRadera
  7. Jag tror att det står mellan Tillberg och Bertil Krans diskuskastare på hög Sverigenivå?
    Även Polisen Bo Johansson blev duktig i kula,liksom Lennart Kilveus som på senare tid tävlade för KA2 i Karlskrona på100 och 200m.

    SvaraRadera