lördag 12 september 2015

Skördepermis

När jag gjorde lumpen 1966 fick vi två veckors skördepermis vid den här tiden! Då behövde man ju pengar så jag följde med farsan till Virserum där han jobbade som tapetserare på Holms möbelfabrik.Innan sju på morgonen stegade jag in på ett bygge vid marknadsplatsen och frågade om jobb.Verkarn gav mej jobb direkt och jag började stämpa valv.På eftermiddagen sa firman att ett lösvirkeshus skulle resas mitt i köpingen och undrade om jag med hjälp av en äldre man kunde börja med detta redan dagen efter! Jag tackade ja och satte igång redan på morgonen dagen med att lägga ut sylle och kapa reglar till väggarna! Efter en vecka var det dags för takstolar och taksvall,och efter två veckor fanns det ett hus på tomten med väggar o tak.Varje gång jag är i Virserum brukar jag titta på huset och minns den tiden som igår trots att det gått 49 år! Idag kanske jag har synpunkter på ritningen med dåligt utsläpp på takfoten och ingen indragen entre,men jag byggde som dom ville!Huset verkar ha funkat i alla år och vet inte vem som bott där men ett roligt minne från mitt snickarliv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar