lördag 22 december 2012

Julshopping i Strandabygden

 Var en sväng söderut i dag för att handla och fika hos en arbetskamrat.Utsikten från deras tomt är underbar över fjärden i Timmernabben
 Det blev ett besök i Nabbens Rökeri för att inköpa julens fiskläckerheter!
 Det var en halvtimmes kö i väntan på att köpa den godaste inlagda sillen,laxen,ålen mm.i trakten!
I Mönsterås träffade jag på Kamelbonden från Bonde söker fru,som bjöd på glögg!! Har inte sett programmet ,men jag har ridit på hans kameler för två år sedan! Trevlig gubbe!!

8 kommentarer:

  1. Tänk att här på sidan finns också ett ställe som heter Nabben .Det ser ut som många delikatesser ska finnas där ,vi har nog delikatesser här också 3,5 kg rökt kalkon i kylskåpet (sonens julgåva från stället där han jobbar ) Kallt är det här , och varmt inne min man har en temp på 39 grader så få se om det blir något julfirande ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalkon hade vi förr på julbordet,men inte numera.Min sägerska från Kotka i Finland,,tyvärr borta nu,hade alltid kalkon och kålrätter på sitt finska julbord,det var roligt med nya traditioner.På vårat julbord nu är det skinka förståss, prinskorv köttbullar sill o lax i alla former,och så jansons frestelse,som dom flesta gillar!!Just nu har vi -2,vill inte byta med er!!!!

      Radera
  2. - Trodde först det var du till vänster....
    - Ha en trevlig jul på Skärgårdsgatan !!!
    önskar Henning och Blondin-Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kanske ska odla ett tomteskägg,nej nej det blir det inte.Det blev torsk mot Djurgården,men skinka sill o jansons i kväll när vi firar lilljulafton med barnen!Ha en God Jul Henning!!!

      Radera
  3. Ja han är en riktig skön typ.
    Jag såg faktiskt hela serien som jag aldrig brukar göra, bara för att det var så trevliga bönder i år.Nej du Göran hälsa din fru att vi önskar er en riktig GOD JUL och ett SUPERGOTT NYTT ÅR.Vi har fått en massa snö så nu kan tomten komma.
    Kramizzzzzz på er ifrån oss här i Dingle

    SvaraRadera
  4. Tack Lotta,vi önskar dej och din familj också en Gud jul och ett Gott Nytt År

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder! Din arbetskamrat har fin utsikt och två tomtar i närområdet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag är rätt avundsjuk att jag inte bor där,och har båten utanför stugknuten,men så är det,de rika lever sitt liv!!!

      Radera