söndag 31 januari 2010

Kallaste Vasaloppet

1987 åkte jag mitt första vasalopp,det kallaste någonsin!Redan innan förstog vi att det skulle bli kämpigt med kylan.Vintern 86-87 var likt denna med mycket snö och kallt varje dag.Hade bestämt med ett par kompisar att genomföra "En svensk klassiker" och vasaloppet blev första kraftprov.Följde med Nybro cykelklubb som hade en skidsektion,som min kompis Owe var medlem i.Klubben hade ett härbärge i Torgås där vi bodde i ett gammalt" stutarbås" som var inrett med så många sängar som möjligt,kanske åtta!Den lukten av valla, brakfisar,linement m.m.glömmer det aldrig,det blev också många historier och gapskratt den natten.Vid dörren låg Leif"Tarzan"Johansson och hade koll på termometern.Mitt i natten skulle han gå ut och slå en sjua,och kom in igen och sa"Grabbar! termometern visar mer än minus trettio hur ska det här gå"det blev dödstyst i rummet,sedan kom ett mummel om var gränsen var för att ställa in,men en av åldermännen sa, att det går inte att ställa in ett vasalopp pga.vägarna är enkelriktade och bussarna med löpare var på väg från hela sverige!Efter mycket om och men, stog man äntligen på startlinjen vid Berga by till sitt första vasalopp och det kallaste någonsin!Ni har säkert sett eldarna vid starten,dom var välbesökta kan jag lova! Termometern visade -30 vid starten,och vid Tälläng, banans köldhål -40 allt enligt statistik från tidningen "Vasalöparen".En rolig kommentar fällde en medlöpare"hade man haft en frysbox att krypa ner i hade det varit hälften så kallt".Jag genomförde loppet strax över nio timmar och var jättenöjd efteråt,många hade fått köldskador,men jag hade klarat mej utan,men med mycket kläder och rånarluva,som jag före bilden togs,dragit upp.Ett oförglömligt lopp,och det skulle bli ytterligare 17 lopp till! Kolla gärna www.svtplay.se/v/1370378/vasaloppet_1987


9 kommentarer:

  1. Är det du på bilden. Kunde svurit på att det var Gustav Wasa själv, men han hade nog ingen nummerlapp!

    SvaraRadera
  2. Det var flera än jag som odlat vasaloppsskägg den vintern,men Gustav var ju först!

    SvaraRadera
  3. Kul blogg och skön bild
    Hoppas det funkar bra för dig med armen och att den blir bra...
    Kramizzz
    Mysig söndagpå dig

    SvaraRadera
  4. Skulle kunna skriva hur många spaltmeter som helst om detta vasalopp,och alla andra episoder och roligheter under, och på väg till och ifrån loppet,när jag missade bussen,när jag glömde skorna,när jag bröt skidan,när det inte fanns nån snö dagen innan,med mera med mera.............

    SvaraRadera
  5. Vilket äventyr!!! Att åka Vasaloppet i 30 minusgrader... Brrrr säger jag :)
    Det är en bedrift att åka detta lopp tycker jag, och du har gjort det 17 ggr, imponerande.
    Ha en fortsatt bra söndag!
    /Maria

    Ps: Ölen i min torsdagsblogg var självklart till dig!

    SvaraRadera
  6. - Det där ansiktet skulle ju kunna tillhöra både Wassberg och Gusta Vasa...:o)

    SvaraRadera
  7. Inte helt olikt Juha Mieto heller :)

    SvaraRadera
  8. Jag menar naturligtvis överarmarna!

    SvaraRadera
  9. Juha var mycket längre än mej,men jag är kanske lika envis som Wassberg!

    SvaraRadera