När man står på bron ser man f.d. Volvofabriken samt IKEA-området
När vi byggde bron 1970 fanns varken motorvägen eller Volvo,den byggdes på slätten som ett stort monument.Vi började med grundsulor till alla pelare som senare gjöts i stålformar
Här är jag själv i aktion,på gärdet bakom byggdes senare Volvofabriken
Vi var sex man som byggde bron,här Bengt Andersson Mönsterås och t.h.Inge Svensson som jag jobbade tillsammans med i 12 år,båda är tyvärr borta nu.
Här Bengt Andersson armerarna Janne Håkansson Nybro och Janne Nilsson Böda
En färgstark snickare var Leif"kiosken"Andersson Mönsterås som var lagbas,också borta nu.
Bron var formad på det gamla sättet med spåntat virke på brobanan och kantbalkar.Man ser armeringen på pelartopparna som gjöts in i brobanan.
Stämpningen på bron bestod av trästämp 4 tum 4 med strävor 2tum4. Rivningen av stämpen skedde en tid efter bron gjutits,med en vägskrapa som stoppades vid vägbygget, och en lång wire kopplades runt alla stämpen och sedan backade maskinen och alla stämpen föll i ett jätteplockepinn.Vägskrapechauffören fick sin 75:a och vi fick rensa upp och sortera virket.Det var historien av bro 500 våren 1970
Stämpningen på bron bestod av trästämp 4 tum 4 med strävor 2tum4. Rivningen av stämpen skedde en tid efter bron gjutits,med en vägskrapa som stoppades vid vägbygget, och en lång wire kopplades runt alla stämpen och sedan backade maskinen och alla stämpen föll i ett jätteplockepinn.Vägskrapechauffören fick sin 75:a och vi fick rensa upp och sortera virket.Det var historien av bro 500 våren 1970
- Man skulle ha blivit Vägskrapechaufför istället för fotograf. Enda gången jag fick sådan ersättning var när en polsk långtradarchaffis körde på min bil under en omkörning på e-22, dagen efter den stora snökatastrofen 1985. Vi var på väg upp till Misterhultstrakten som var värst drabbat, med nästan 2 meter snö. Men på grund av polacken var vi tvungna att avbryta resan i Fårbo. Men inte på grund av vodkan....:o)
SvaraRaderaOm jag var lite otydlig så ligger bron strax innan Ölandsleden i Kalmar.Broarna har nr.efter som dom ligger på E22,Lindalsbron har nr.498 lilla bron till Kläckeberga 499 vår bro 500 Ölandsledbron 501 gångbron 502 Scandicbron 503,som är en spännwirebro,den var jag också med på.Eftersom den är så bred och lång spändes stålwirar innan gjutningen på brobanan för att minska sättningar och"häng " i framtiden
SvaraRaderaIntressant. Men var Volvofabriken och E22 planerade då eftersom bron byggdes?
SvaraRaderaJo, men bara motorvägen var på gång,måste läsa på när man startade Volvobygget men när vi byggde Rasta 1987 pågick arbetena vid Volvobygget!! Största skälet till att bron byggdes var att den ingick i nya Ölandsbroleden som motorvägen skulle gå under!
SvaraRadera