onsdag 18 februari 2015

Inför skid-VM

 Inför skid-VM som invigs idag, tänkte jag visa några skidor som jag använt under min "karriär" som skidåkare! Här på väggen i föräldrahemmet i Målilla hänger en av de skidor far tillverkade i björk till oss barn.Det var inte bara att köpa förr,det kostade pengar,utan folk tillverkade leksaker och sportgrejor till sina barn! Han tillverkade också en släde som vi hade mycket roligt med!!
 Sedan i tidig tonår fick jag dessa "Mora-nisse-skidor" i julklapp,en riktig drömpresent som jag använde länge ända till jag kom till Oskarshamn
Lite skidnostalgi, från vänster mina Mora-Nisse sedan Edsbyns träskidor som min son Johan fick av farbror Sven-Eric! Dom randiga Fischer köpte jag begangnade från Värnamo tillsammans med dom röda klisterskidorna.De gula Kneissl skidorna var populära på 80-talet då många ville åka på det märket  VM vanns på ! Längst till höger mina sista skidor,ultralätta Fischer RCR det bästa som gick att köpa,som jag körde mina tre sista vasalopp på,2006 -08! Jag ha dock konstaterat att jag inte är någon skidlöpare,bara en usel motionär som släpat sej igenom Vasaloppet några gånger,och också konstaterat att köpa sej till framgång med dyra skidor och valla inte hjälper,om man inte har "det" som skidåkning går ut på,TEKNIK !!!!

8 kommentarer:

  1. Kul med skidor men ett jäla slit. Blir roligt nu när VM kommer igång. Framför teven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst,en av dom bästa sporterna att se på tv,hoppas det går bra för Sverige!

      Radera
  2. - Halloj på Skärgårdsgatan.
    Kul med Mora-Nisse-skidorna. Sådana hade jag
    också. Sedan blev det Sixten Jernberg-skidor. Har för mej
    att dom hette Sixten-Elit eller något i den stilen.
    Tävlade lite i skolåren utan någon direkt framgång, men kul var det....
    Nu kör vi över Asplöven ikväll. Utan skidor.
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med skidor,vilken utveckling de senaste åren! Roligt när Wassberg slet av tejpen i Holmenkollen när det var utför hem! Vi syns ikväll!

      Radera
  3. Mina första skidor såg också ut så där men inga bindningar det var lyx i början på 60-talet .Flitig att skida var jag man tittade ju också på tv och beundrade Mäntyranta på den tiden ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mäntyranta och Jernberg var en riktig klassiker,likaså Mieto och Wassberg,härliga tider!

      Radera
  4. Du har ju utrustningen så det blir väl att kolla in dej på TV:n nu i VM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst,jag ska åka 5-milen,men framför teven!!!

      Radera