torsdag 25 september 2014

Min uppkörningsbil

 När jag var på Bergiaiska trädgården stog en minnesvärd bil parkerad i jämte min! En Ford Taunus 20 M V6 , bilen som jag körde upp i på gatorna i Oskarshamn 1964
 Kommer så väl ihåg den dagen som jag väntat på så länge! Kom till körskolan tidigt och hade läst teori halva natten innan. Min lärare Janne Malmström kom med ett oväntat besked direkt.Vi har bytt körskolebil här på Ekströms bil (som låg i samma hus) på Köpmangatan ,och du är den förste att köra den idag! Instrumenten är ungefär detsamma och det blir nog inga problem för dej,sa Janne! Körinspektören från Kalmar kom och vi satte igång,jag fick köra först som Janne hade sagt.Första provet var en fickparkering på Trädgårdsgatan utanför OT som låg där förr! Det gick bra även om det var ovant med den nya bilen! Sedan gick färden på den vänstra sidan,som det var då till den lilla backen vid Sjöfartshotellet,där jag fick stanna i uppförsbacken och sedan använda dragläget och köra vidare.Observera att då hade bilen sommardäck och det var halt ute och detta var en vecka före jul! I Kolberga byttes jag ut mot nästa aspirant och jag fick inta baksätet och då viskade Malmström till mej "du glömde bältet" nej,tänkte jag där blev jag kuggad men det visade sej att inspektören hade också glömt detta så det hade ingen betydelse! Det fanns ingen lag om detta då bara en rekommendation" Färden gick sedan tillbaka till bilskolan för teoriprovet!
Teoriprovet var nervöst och jag minns att vi var sex som körde upp! När alla var klara samlades vi i teorisalen och inspektören läste upp vilka som klarat sej likt "Idol" på tv. Vi klarade oss alla den dagen och en tung sten föll från hjärtat.En äldre herre som klarat sej efter flera försök blev så glad att han bjöd alla till Stahres Konditori på Lilla torget på fika! Jag tackade nej då jag var tvungen att gå tillbaka till Centrala Verkstadsskolan där jag gick då! Körkortet kom sedan i mellandagarna 1964 och har det kvar ännu utan anmärkningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar