måndag 28 oktober 2013

Bilens dag

 Idag är det bilens dag! Minns min förasta bil, en 1961 årsmodell SAAB 96 tvåtakt.Köpte den efter lumpen 1966 för 3200kr kontant på Smålands Motor på Dammgatan av Rolf "minus" Karlsson.Körde överlycklig ut ur bilaffären på min första tur i vänstertrafiken med egen bil!
 Min andra bil var också en SAAB 96 2t från 1965 med långa huven, som var avsedd för den kommande V4-motorn,den mest lättmekade bil jag haft, då den lilla tvåtaktsmotorn satt som en liten dammsugare i bakre delen.En annan finess var att man lätt lyfte bort huven vid service. Hade ytterligare 2 st. SAAB V4 några år senare!
Vår tredje bil var en 190 Merca-diesel", världens tröttaste bil" Köpte den för jag reste mycket i jobbet då, men den gick billigt, köpte 195-litersfat på jobbet för 30 kr,så det blev inte många ören milen, då det inte fanns skatt på dieseln då! Notera barnstolen med "ratt"hängd framåtvänd med två stålbyglar över ryggstödet bak,idag oacceptabelt men då vanligt! Vår nuvarande Volvo är vår 13:e bil på 48 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar