torsdag 17 mars 2011

Mellanöl

Var på ett jobb för något år sedan och rev en vägg, inuti väggen hade snickarna ställt in två mellanölsburkar som dom läskat sej med under jobbets gång.De var mycket välbehållna utan en enda repa eller buckla,men så är dom av plåt.Min kompis och jag tog hem var sin,som en liten suvenir från en gången tid! Mellanölet fick börja säljas i livsmedelsbutiker 1.okt. 1965 och drogs in 1.juli 1977 efter påtryckningar från nykterhetsorganisationer.På burken står det vörtstyrka 10,1% alkoholprocent max 3,6 vikt% ,på botten T .O. 71

1 kommentar:

  1. Jag tror att det var 1968 som starkölen var fri här nere i Uddevalla med omnejd.(på försök)
    Den glädjen varade inte länge för vi drack som svampar och det får man inte göra i Sverige.
    Jag glömmer aldrig den tiden för jag jobbade på Uddevalla lasarett och bodde mitt i smeten i ett rum för anställda.Det var ett helt hus med sådana rum.
    Vilket ös det var på helgerna.Det var tider det.
    Kramizzzz Mysig helg och ta det lugnt med ölen hahaha!!!!

    Vi kunde köpa den på ICA Helt suveräntt men underbart är kort.
    Kramizzzzz Mysig helg

    SvaraRadera