söndag 29 november 2009

Liberia igen

I morgon bär det av till Afrika igen.Skall hälsa på grabbarna, och kolla in läget i landet och nartuligtvis besöka mitt fadderbarn Jessica.Är borta ett par veckor.Kolla gärna min son Johans blogg Slottsgatan om jag rapporterar något.

lördag 28 november 2009

Inför Advent

Har idag pysslat med diverse ljusslingor inför advent.Lite fönsterdekorationer och julgranarna ,en på uterummet och en i lusthuset!


Tomten har inga bänkar att sitta på än ,dom är på renovering i snickarboden!






AJ. i stan

Speedwaystjärnan Andreas Jonsson var i stan idag för att göra lite reklam för sponsorer vid invigningen av nya lokaler för Skogs o träfacket och ABF.Fick en pratstund med honom i fikarummet
Passade också på att prova nerlägget på hans speedwayhoj!

Kläckebergabron

Var en sväng åt Kalmar igår,passerade då Kläckebergabron med Gustavs ingjutna stövlar!Gamla minnen vandrade i mitt huvud!

fredag 27 november 2009

Adventskalendern

Igår började man att montera upp girlangerna i "Världens största adventskalender" i stan.En tradition sen några år tillbaka är att öppna en "lucka" ett fönster,för varje dag i advent,som ett företag köpt för lite reklam,och underhållning från Hotell Posts balkong!
PS.Bättre bilder på Johans blogg www.slottsgatan.blogspot.com

torsdag 26 november 2009

Första julbordet

Blev i dag bjuden på julbord vid lunchen hos en entrepenör, med jobbarkompisarna snickar-Peter"självlysande" och el-Ola "tomtekläder".Smakade suveränt gott,flatrökt ål blev favoriten bland mycke godsaker!

tisdag 24 november 2009

Lusthuset


Satte lite ljus i vårt lusthus i helgen. Kanske inte den bästa skärpan, men så här blev det!
Nästa vecka kommer adventsgranen in!

måndag 23 november 2009

Gamla skolor

Besökte min hembygd Målilla i helgen.Här är skolan jag gick mina första två år 1953-55
På trappan är klassen samlad för första skolfotot.Jag sitter längst till vänster och min bloggkompis A-pettersson sitter trea från vänster




och snett emot ligger Sockenstugan där min mor gick i skolan!



söndag 22 november 2009

Söndagsmorgon

Morgonens stavgång gick till den närbelägna stugbyn som ligger ca:400m från vårt hus!Detta är närmaste kontakten med havet för oss!
Stugorna ligger vackert vid havet,många har underbar utsikt!

Såg ingen havsörn,men väl denna stuga! Gå gärna in på http://www.gunnarso.se/ semesterby

lördag 21 november 2009

Höststädning

Städning på uterummet idag,inför advent ,ljusslingor upp och alla löv och blomskräp bort!
Chefen tyckte blomlådorna var så fina att,de kunde vara kvar en stund till!

fredag 20 november 2009

Brädholmen idag

För att mina bloggvänner skall få se det omtalade huset från två håll, tog jag dessa foton idag i solskenet.Detta från norrsidan
Detta från söder.Tacksam för åsikter!!!!

torsdag 19 november 2009

Brädholmen

En del kallar det "fula huset" en del "strykjärnet" en del "färjan" kärt barn har många namn! Man får nästan hålla tyst om att man varit med och byggt Oskarshamns mest omdiskuterade hus.Själv har jag börja vänja mej vid formen,men inte alla,somliga spyr galla över arkitekturen,vad tycker ni kära bloggvänner?
Så här såg det ut för 10år sedan när brorsan och jag tankar våra mc en sommarkväll,på samma plats när macken fanns där!

onsdag 18 november 2009

Riskastet

Våra bloggar är oftast fulla med trevligheter,men denna gång handlar det om en hemsk historia!Min fru och jag tar ofta en söndagstur med bilen,och i somras åkte vi den gamla vägen mellan Emsfors och Mönsterås som vi ofta brukar göra.Vi stannade vid en plats som vi besökt förut,där det skett hemska saker förr i tiden!Det sägs att man ska stanna och lägga lite granris vid sidan av vägen ,annars!!!!! Läs nedanstående artikel!
Det finns många versioner om detta,här är en! Klicka och förstora bilden! Hörde att någon tagit en färgbild av rishögen och bara den var svartvit alla andra färgfoto,men min har färgen ännu!

tisdag 17 november 2009

Rune Sörmander 80 år

Måste gratulera den gamle "dackekaptenen" Rune Sörmander, som i dagarna fyllt 80 år.Har blivit lite bekant med honom under åren, med att jobba i samma team på Motorns dag i snart 20 år.Rune är en mycket trevlig"kompis" och har berättat mycket intressanta minnen från hela hans karriär.I lördags firades 80-åringen i sitt hem i Nässjö,av gamla lagkamrater och många vänner,bland annat Målilla Gårdveda Hembygdsförening!

måndag 16 november 2009

Beviset


Under arbetet med att lyfta ut torpedbåtsmotorn ur Sjöfartsmuseet dök frågan upp hur den kom in i byggnaden.Lasse Aronsson sa att han var med när den kom in,och här är beviset!den togs in genom luckan till Döderhultsmuseet som han sa.Hamnkranen hade anlitats för lyftet, och Lasse står i hålet och tar emot motorn.Detta var våren 1976.

söndag 15 november 2009

Söndagspromenad

Söndagens promenad på höftleden ,gick jag tillsammans med min son Johan,vi gick den nya gula slingan,som ej är ännu inte färdig .Dimman låg tät i skogen,och halt på rötter och berg!
Vi passade på att vila lite vid "Långa soffan"

Någon hade behövt energidryck,men orkade inte ta med sej burken! Slingan har tydligen blivit mycket populär bland motionärer i stan,och jag har fått mycket ros för jobbet runt slingan!


Novemberkåsan

I går och i natt kördes klassiska Novemberkåsan i skogarna runt Falun .Detta vet jag är en av de tuffaste och jobbigaste tävlingar man kan köra.På bilden syns segraren Joakim Ljunggren som utklassade alla andra.Som vanligt kom bara ett fåtal i mål.Min kompis anläggaren och brobyggaren Kim Nilsson från Kristdala kom på en hedrande 8:e plats i elitklassen,mycket strongt i detta högklassiska motstånd.Grattis grattis Kim!

lördag 14 november 2009

Brorsans Bro

Idag avslutar jag min brovecka med att visa min bror Sven-Erics bro över till hans lilla favoritställe,en halvö i Emån.Vi var där i somras och grattade på hans 66:årsdag och då var nya bron nästan klar.Han byggde en flytbro för många år sedan men,när den tjänat ut byggde han denna nya.Min fru Sonja har alltid varit rädd för rangliga broar,men denna fick högsta betyg,hon står mitt på bron och testar stadigheten!
Ute på halvön har han byggt Lusthus och fikabord och brygga till båten,här en del av firargänget f.v Patrick, Elisabeth och Sven-Eric, Johan och min fru Sonja
Om man går landvägen kommer man in genom denna vackra grind


Där vid bryggan ligger hans ekbåt med tändkulemotor och väntar på en tur på ån!



fredag 13 november 2009

Rosenfors bron

I början av 90-talet byggdes en ny bro över Silverån i Rosenfors.En bro som jag inte jobbat med ,utan följde med stort intresse.Den byggdes om i mitt grannsamhälle Rosenfors nära Emmenäs där jag är född.På bilden från invigningen 1994 min bror Sven-Eric mina två pojkar Johan och Patrick min fru Sonja min mor Inga-Maj,min far Sven var också med, men inte på bilden
Rosenfors musikkår spelade

Kommunalrådet Bengt Rosander kom med häst och vagn med Roland S Jonsson vid tömmarna!

Invigningen skedde med bandklippning och tal,bevittnat av ortens innevånare!








torsdag 12 november 2009

Gröndalsbron




I slutet av år 2000 invigdes Gröndalsbron i Oskarshamn även kallad"Torstens bro" .Före detta kommunalrådet Torsten Karlsson vurmade för denna bro i många år.Det blev överklagande och mycket för och emot.Det var på den tiden Oskarshamn var en rik kommun,men bygget startades i början av år 2000 och byggdes av "min" firma NCC.Bron blev efter hand mýcket populär och idag vill nog ingen vara utan denna bro över järnvägsspåren till Gotlandspåfarten och industriområdet vid varvet Hotell Corallen och småbåtshamnen!Jag var där endast en liten del i slutet vid arbetet med kantbalkar och räcken! Har i många år skött och bossat för Kamratföreningen på NCC,och vi skulle ha en höstfest strax innan invigningen av bron.Fixade tillsammans med Claes Johansson så att tröjor trycktes upp med texten Gröndalsbroloppet och längden i millimeter=73000 .Vi lånade bron en dag innan invigningen,för lite trevligheter med start vid norra sidan och promenad över bron och "vätskekontroll" på halva sträckan och efter målgång,tröja i pris och diplom,sen bar det av till Hotell Post för kvällsbuffe och samkväm.Deltagarna promenerade genom stadsparken och vid grunden till gamla"Alphyddan" ,en sommarresturang som brann ner för många år sedan,hade vi också en "vätskekontroll" ,förmodligen det sista barhänget där i modern tid.Givetvis ringde jag polisen och varskodde att det serverades starka drycker åter på Alphyddan,men fick svaret att om förtäringen skedde inom den gamla grunden var det okey!En trevlig och populär avslutning på Gröndalsbroloppet alltså!


onsdag 11 november 2009

Kläckebergabron

Borta i horisonten norr om Bro 500 finns Kläckebergabron som även går till Skogstorp motorbana.Den byggdes av ett skånegäng som var mera rutinerade brobyggare än vårat gäng.Ibland fick vi åka bort till dom och rådfråga om armering o.d.Men en gång blev det vi som räddade dom.När dom gjöt brobanan hade dom börjat festa lite för tidigt,det var tydligen sed att vid gjutningen skulle det tas gjutsupar innan,något som vi lugna kalmarlänsbor inte nyttjade.Framåt eftermiddagen kom vägmästaren i fullt drag med Merscan och stannade och skrek: släng vad ni har för händer, åk till skånebron och slutför gjutningen! Vi åkte snabbt dit och fick se lagbasen Gustav stå till knäna i betongen,han hade gjutit in sej själv i brobanan ,och var för full för att ta sej bort!! Plankor lades ut för att rädda honom,vi gick ut och försökte dra upp honom,men han satt fast,stövlarna hade fastnat i bottenarmeringen,men till slut lossnade stövlarna från fötterna och vi bar bort honom,och lade honom på en fyrhjulavagn,där han fick sova ruset av sej.Stövlarna blev ingjutna och finns som ett minne i betongen i brovalvet! Vi slutförde gjutningen och bron blev klar och slodad"grovstruken" innan kvällen.Dagen efter åkte vi till skånegänget och kollade in läget,dom var bakfulla men tackade oss för att vi ställde upp som dom sa "i en krissituation".Dom sov halva fredagen,åkte sedan hem över helgen till skåne ,vi vattnade sedan över helgen och allt blev bra.Skånegänget var i fortsättningen alltid hjälpsamma mot oss unden dom fortsatta brojobben,och glömde aldrig vad ordet "jobbarkompisar"innebär!!! OBS. Skänk en tanke åt stövlarna när ni passerar Kläckebergabron!

tisdag 10 november 2009

Bron över Årån

1974 blev vi skickade till Bor utaför Värnamo för att bredda och förstärka en bro.Det var i smällkalla vintern och vi fick ta till alla knåp och knep för att hålla värmen,och för att utföra jobbet.Vi byggde provisoriskt tak och kasuner (tält) för att gjutningen inte skulle frysa
Armeraren till vänster har jag glömt namnet på men kallades för "väldsmästarn" för han kunde allt i armeringsväg!Mannen i mitten var en nyexaminerad verkmästare som hade ett av sina första jobb.Till höger Inge Svensson som jag jobbade kompis med och bodde i husvagn med vid arbetsplatsen.Under arbetets gång råkade jag ut för en olycka,jag halkade på åbotten när jag skulle flytta en bergborrmaskin,och krossade två ben i handen.Jag blev gipsad på Värnamo lasarett och återkom ej mera till bron,blev ersatt av en annan snickare och de såg till att bron blev färdig!

måndag 9 november 2009

Bro 500

En av de broar jag varit med och byggt från början till slut är Bro 500 som även kallas Volvobron som går över motorvägen till Bergaområdet
När man står på bron ser man f.d. Volvofabriken samt IKEA-området

När vi byggde bron 1970 fanns varken motorvägen eller Volvo,den byggdes på slätten som ett stort monument.Vi började med grundsulor till alla pelare som senare gjöts i stålformar


Här är jag själv i aktion,på gärdet bakom byggdes senare Volvofabriken



Vi var sex man som byggde bron,här Bengt Andersson Mönsterås och t.h.Inge Svensson som jag jobbade tillsammans med i 12 år,båda är tyvärr borta nu.




Här Bengt Andersson armerarna Janne Håkansson Nybro och Janne Nilsson Böda





En färgstark snickare var Leif"kiosken"Andersson Mönsterås som var lagbas,också borta nu.






Bron var formad på det gamla sättet med spåntat virke på brobanan och kantbalkar.Man ser armeringen på pelartopparna som gjöts in i brobanan.

Stämpningen på bron bestod av trästämp 4 tum 4 med strävor 2tum4. Rivningen av stämpen skedde en tid efter bron gjutits,med en vägskrapa som stoppades vid vägbygget, och en lång wire kopplades runt alla stämpen och sedan backade maskinen och alla stämpen föll i ett jätteplockepinn.Vägskrapechauffören fick sin 75:a och vi fick rensa upp och sortera virket.Det var historien av bro 500 våren 1970